*

Glutenintolerans

Publicerad 2010-05-04 20:35:01 i Allmänt,

Ju mer dagarna går och tiden rullar på fort tänker jag tillbaka. Hur mycket lättare allt var för mig och alla i min omgivning innan jag blev glutenintolerant. Nu är det inte lika lätt att köpa mat utan att tänka på alla, speciellt mig. Känner mig 'krävande' av folk ibland och ibland bortglömd. Känns jätte tråkigt!
Men det är inte lätt, jag har vänner som verkligen försöker. De vill bjuda på middag och ringer när dem t.ex. handlar och dubbelkollar. Så dem inte gör fel, det gillar jag.. Dem bryr sig!

Det blev en stor omställning i mitt liv, minns fortfarande dagen då jag gjorde min gastroskopi första gången. Fy det var så hemskt, men som tur var så fick jag så mycket lugnande. Minns inte alls mycket, men det jag minns, fyy det är inte mysigt precis! Mamma frågade läkaren speciellt om dem kunde göra laktos och gluten test på mig när jag ändå låg där. Och läkaren svar var 'vi gör ett glutentest, men tror verkligen inte att det är det' men ojdå, det var det visst!
När brevet kom hem med provsvaren var jag inte hemma, men mamma ringde mig. Minns väl att jag gick vid bowlingen, var påväg till richard. Och då frågar hon om hon får öppna brevet. Och självklart ville jag det!
När hon säger att det står 'du har celiaki, vilket betyder att du inte tål mjöl' Jag ville bara gråta, jag ville inte. Att få ändra hela sin livsstil pga en jäkla tarmsjukdom.. fyy! Den dagen var inte alls rolig, skulle iväg på kalas till richards farfar. Vi hade beställt en princesstårta som vi skulle äta upp tänkte vi, men när jag satt där och tittade på tårtan så tänkte jag. Sandra du får inte!

Nu lever jag ett jätte bra liv med denna sjukdom, vill helst inte kalla det så. Men det är ju sanningen bakom det hela. Vissa saker saknar jag mer än andra, jag vet ju exakt hur allt smakar. Det är hemskt! Jag vill att den dagen jag får barn, då ska jag begära att det kollar om de ärvt detta av mig direkt. För dem ska inte behöva gå igenom samma sak! Gluten kan alltså vara ärftligt men det kan även hända vem som helst!


tro det eller ej, men detta är en sak som jag saknar otroligt mycket!

Ibland, då kan jag känna mig väldigt besvärlig. Att komma på ett kalas och få en annan tårta/paj eller bara att få glass istället medans de andra sitter och njuter av något som är underbart gott. Det är hemskt, egentligen vill jag inte ha den där schwarzwaldtårtan men vad har jag för val? Jag tål inte det andra.
Men inte ens den tårtan är god längre. Ibland känns det som om alla är 'lata' för att det gäller mig. Att dem köper för att slippa fixa annat.. Vill inte känna såhär, men tyvärr! Min vardag är inte lätt ibland!

Jag avslutar detta inlägg med att säga, ni som tål mjöl. Uppskatta det!

Kommentarer

Postat av: mamma

Publicerad 2010-05-04 21:06:46

Kram gumman <3

Postat av: Maria

Publicerad 2010-05-05 08:58:05

Stackars dig vännen! Förstår att det är jättejobbigt.. Ses snart på jobbet!

Postat av: Linda

Publicerad 2010-05-05 09:04:54

Jag vet precis hur du känner dig, jag ska inte påstå att det blir bättre men det blir lättare. Vi kan köra en maga bakdag när jag börjat äta orentligt sen och prova massa smaskiga grejer? Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra

Det bloggas ibland men händer inte alls ofta..

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela